PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Produktmedias varumärke hävs

”Produktmedia” är inget varumärke, menar PRV som upphäver Halmstadföretagets varumärkesregistrering

Halmstadföretaget Mecgruppen började använda begreppet Produktmedia för fyra, fem år sedan i samband med ett projekt. Som ett led i detta valde man att ansöka om varumärkesregistrering hos Patent och registreringsverket (PRV). Sedan dess har företaget fortsatt att använda sig av varumärket både vid mässor och vid föreläsningar.

Stockholmsbaserade företaget Art4m Design ogillade dock att begreppet Produktmedia var varumärkesregistrerat och vände sig till PRV för att få registreringen hävd. Art4m hävdade bland annat att det är ett vedertaget begrepp som sedan några år tillbaka används för bland annat presentreklam och profilprodukter och att Produktmedia saknar särskiljningsförmåga.

PRV har granskat ärendet och går nu på Stockholmsföretagets linje. PRV skriver i beslutet att begreppet Produktmedia har en beskrivande innebörd och därför ska varumärkesregistreringen hävas.