PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Förändringar och förundringar

Så var det då dags igen. En större grossist i profil- och promotionbranchen ifrågasätts på en blogg för att de enligt uppgift sålt direkt till en slutkund. Vad vi förstår så är det ett ganska stort belopp det rör sig om. Då grossisten även tillhör PWA, en organisation vars medlemmar företrädesvis säljer via återförsäljare, blev det lite upprörda känslor. Många återförsäljare i Sverige väljer att själva importera varor men kan sitta och ondgöra sig över grossisterna.

EN ANNAN TREND, som kanske är värre för svenska leverantörer, är att slutkunden själva köper in via kinesiska postordersidor. Inte minst när det gäller julklappar till personal där inget tryck brukar finnas på produkterna. Alla kinesiska företag luras inte. De har även förstått att det går och tjäna pengar på mindre ordrar. Handelsmönstret förändras snabbt.

JAG FÅR MÅNGA SAMTAL om vad som händer på mässfronten i Sverige när det gäller promotionmässor. I skrivande stund, i början av december, har vi inget klart besked om framtiden. Det blir mässa i Kista januari 2017. SBPR har tidigare låtit meddela att det även blir en mässa i augusti 2017 i Kista. Rykten gör gällande att det eventuellt även blir en profilmässa i augusti 2017 på Elmia i Jönköping. Precis som det blev förra året. Det är många viljor och maktkamper pågår.

DET PAPPERSLÖSA SAMHÄLLET är lika uppskattat som den papperslösa toaletten. Läsa tidningar i en iPad. Trams, eller? Har passerat 65 års ålder. Har haft min morgontidning Sydsvenskan i över 40 år. Att ligga i sängen och läsa är en fröjd. Inte minst söndagsmorgnar, då det finns många intressanta artiklar och reportage i tidningen. Ofta köper jag även en kvällstidning. För någon månad sedan så fick jag en app där jag kunde läsa kvällstidningen samt en mängd olika magasin. Motvilligt tog jag upp min iPad och började läsa. Blev helt såld. Lättläst, tydlig och det gick snabbt att förstora texten. Dessutom till bra pris. Vem var det som sa något om ordspråket "Man kan inte lära gamla hundar att sitta"? Visserligen är en gammal hund inte lika snabb som en yngre men de är intresserade av att lära sig nya saker hela livet. Men att läsa i en mobiltelefon, där går väl gränsen, eller?

VÅR EGEN BRANSCHTIDNING PRomotion går sedan 2013 att läsa på nätet. Vi får jättemycket uppskattning för det och vi har mycket höga läsarsiffror. Fyra gånger per år skickar vi ut en länk via mail till fler än 15 000 mottagare utan kostnad. Vi fortsätter att skicka ut tidningen fysiskt också. Cirka 3 000 branschrelaterade företag får tidningen i sin brevlåda. Undersökning visar att många att många har kvar tidningen en lång tid. www.promotionmedia.se att många har kvar tidningen en lång tid. www.promotionmedia.se


Text Tore Lindfors 0704-912465