Tryckta tröjor
Adobe var dubbelt nominerad med sin kampanj ”Adobe Stock Apparel” och vann 100 watt i kategorin Företag. T-shirtar och sweatshirts med tryck av genrebilder togs fram i en exklusiv kollektion riktad till kreatörer och blev snabbt efterfrågad.
Kampanjen överträffade säljmålen med 320 procent i och med att man bokade möten med 42 procent av mottagarna.
Det totala PR-värdet för kampanjen uppgick till 88 miljoner kronor vilket ger en effekt på ca 102 gånger det investerade kapitalet. "Adobe Stock Apparel SS16" heter klädkollektionen som skulle få kreatörer och marknadsförare att byta bildbank till Adobe Stock. Nu prisas företaget och byrån Abby Priest i 100-wattaren.
De flesta kreatörer och marknadsförare - om inte säga alla - känner igen scenariot att hitta rätt fotografi till kampanjer och marknadsföringsinsatser. Att evigt bläddra bland klichéartade bilder kan vara en källa till ångest. Det spann Adobe och Abby Priest vidare på när de skapade klädkollektionen med t-shirts och tröjor med bilder på fasta handslag mellan två kolleger och den hälsosamma, glada kvinnan som äter sallad.
- Med Adobe Stock SS16 kan vi nu en gång för alla ge dessa generiska bilder en sista stund i rampljuset och samtidig lyfta fram de möjligheter som ett mer integrerat och modernt arbetssätt ger, sa Klara Lundquist, nordisk marknadschef på Adobe, i samband med kampanjsläppet.
Abby Priest och Adobe vinner 100 Watt i kategori företag. Motiveringen lyder: "Hur tvättar man bort förutfattade meningar om ett varumärke?Jo,genom att klä på sig självdistans och självförtroende oavsett om målgruppen har storlek S, M, L och XL. Att sy ihop träffsäkerhet och humor ger bevisligen enorm effekt - där en tröja säger mer än 1000 ord."