PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Wackes skapar relationer genom produkter

Wackes skapar relationer genom produkter. Relationer som bygger och stärker kundernas varumärken. Cirka 40 medarbetare med stor erfarenhet arbetar runt om i världen på Wackes kontor i Malmö, Borås, Stockholm, Paris, Oslo, Atlanta, Hong Kong, Ningbo and Shanghai.

Wackes en global aktör

De är certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001 i Sverige för sitt kvalitets- och miljöarbete och medlemmar i UN Global Compact för företagande med respekt för människors rättigheter, miljöfrågor och arbete mot korruption.

Tidningen PRomotion mötte bolagets vd Thomas Davidsson på kontoret i Malmö för att höra om deras medverkan i Prominate Ltd som består av cirka 20 delägare och några servicepartners. Prominate har över 70 kontor runt om i världen och endast en aktör från varje land är med. Tanken är att de stora globala slutkunderna skriver avtal med Prominate som i sin tur använder sig av sina medlemmar i respektive land för att kunna sköta slutkundernas behov av promotionprodukter samt eventuella webbshoppar och lagerhållning av de produkter som upphandlats.

Gruppen omsätter cirka 3 miljarder kronor årligen. Prominate har sex heltidsanställda som kontinuerligt bearbetar de stora globala företagen som har behov av promotionprodukter. Allt fler företag är medvetna om att deras varumärken måste hålla en hög profil. Inte låta någon lokal aktör trycka upp något med fel färg eller utseende eller på produkter som inte håller den standard och kravprofil som krävs. Wackes ser produkter som en tredimensionell mediekanal och har valt att kalla dem brand items som skall spegla kundens varumärke och ge marknadsföringseffekt.

På hemsidan skriver de "När du ser produkter som en mediekanal skall du kunna ställa samma krav på en brand item som på andra reklaminvesteringar. Kanske ännu högre, i en tid då människor betalar för att slippa reklam. Vi hjälper dig se till att din produkt blir en brand item genom hållbar och relevant design och smart logistik. Då kan du förvänta dig att de inte bara betraktas som en trevlig gåva utan som en förlängning av ditt varumärke, som väcker känslor, kommer lite närmare och stannar kvar längre".

Wackes startades 1983 av fyra unga kollegor som ville testa vingarna som företagare. Tack vare deras gemensamma sportintresse grundande Staffan Pousette, Stefan Lydén, Christer Hellqvist och Lars-Olof Wackelin Wackes AB. I starten koncentrerade de sig på att leverera sportprodukter och utrustning till lokala föreningar så som de gjort hos sin tidigare arbetsgivare Sportjohan. Allt eftersom företaget växte, ökade kvartetten sitt sortiment och kunde snabbt serva medel- och storföretag med ett fullskaligt produktsortiment.

1986 anslöt sig den forne NHL ishockeyspelaren Stefan Persson i företaget och blev delägare. Några år senare slog man upp portarna till sitt nya kontor i Stockholm och 1999 gick Wackes ihop med PTH-Z Promotion i Lund. Från PTH-Z kommer idag Wackes vd Thomas Davidsson.

Sedan dess har de köpt upp flertalet bolag så som Sporrong (promotiondelen), BANG Promotion och Stadium Promotion, vilket gör Wackes till en av Nordens större bolag i sitt slag.

Wackes AB ägs av vd Thomas Davidsson, Key Account Manager Stefan Persson, Ekonomichef Dennis Stenmark, sortimentsansvarig Bengt Krantzén och styrelseordförande Kurt Karlsson. Wackes omsätter cirka 100 miljoner kronor årligen.


Text och foto Tore Lindfors




[Flash]