PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Framtiden – när kommer den?

ÅTERIGEN ÄR DET TURBULENT i mässbranschen inom profil och promotion. I skrivande stund i mitten på december ser jag att SBPR- Svensk Branschförening profil- och reklamartiklar inte finns med på utställarlistan på mässan Nordic profile fair. Ej heller finns de med som samarbetspartners som de gjort sedan 2013 i Kista. Som vi tolkar det så är relationen frostigt mellan SBPR och grossistföreningen PWA-Promotion Wholesalers Association som för tillfället driver branschmässan tillsammans med Elmia. Drygt 100 utställare finns på plats i januari. Cirka 25% kommer utanför Sverige. Det råder delade meningar om huruvida grossister och branschföreningar skall driva mässor. Ofta blir det mycket tjafs och protektionism. Utställarna skriker billigt, billigt och snålheten bedrar ibland visheten och ingen av dem tänker på hur besökarna uppfattar mässan.

PERSONLIGEN TROR JAG FORTFARANDE på två mässtillfällen per år för branschen. En mässa är en viktig mötesplats i en bransch där vi bygger mycket på personliga relationer och inte bara på produkter. Tidningen PRomotion, som inte har någon juridisk koppling eller inflytande på mässan, kommer givetvis till Elmia för att bevaka och skriva om mässan.

ÄR FRAMTIDEN FRAMFÖR OSS ELLER BAKOM OSS? Upplever att allt fler återförsäljare har lyckats få slutkunder att förstå att profil- och promotionprodukter skall vara en naturlig del av marknadsföringsmixen som vi allt oftare kallar produktmedia. Annonser och mässor i all ära, men i det mediebrus som vi nu utsetts för, gör att har du en vettig pryl i din hand eller inom synhåll med logga eller varumärke på, så etsar sig denna mer fast, än vad som svischar förbi på nätet. Det ena utesluter inte det andra. Undersökningar på flygplatser i USA visade att affärsmän kunde från sina väskor plocka upp varumärkesförsedda prylar. Innan de tog upp dem kunde de flesta berätta vad det var och vad som stod på dem. Få kunde berätta vilka annonsörer de mindes från tidningen de just läst. Marknadsföring bygger på att du skall vara på alla områden där du tror eller vet att din kund eller blivande kund är. Jag upplever att framtiden ser ljus ut för branschen och det borde finnas tillväxtmöjligheter.

I DETTA NUMMER AV PROMOTION FINNS EN DISKDUK med som bilaga. Inte på något sätt förringas de andra bilagorna eller annonserna i tidningen men jag tror att en produkt med budskap sticker ut. Men jag vet också sedan många år tillbaka att våra återkommande annonsörer får respons som genererar både kunder och intäkter.

JANUARI BETYDER JU ATT DET SKALL BLI LJUSARE för varje dag som går. Jag som många andra trivs bättre med ljus och värme. Har i och för sig bekanta som flyttat till Spanien och tycker det är skönt men jag hör ibland också undertoner av hemlängtan. Själv är jag nog för ung (f. 1951) för att sitta med pensionärerna där nere och dricka vin redan före tolv och stapla runt på marknaderna och snubbla över alla käppar och rullatorer.

 

Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter.
Wayne Gretzky-Ishockeyspelare

Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter. 

Wayne Gretzky Ishockeyspelare

 


Tore Lindfors 0704-912465




[Flash]