PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Piratkopiering ökar trots hårdare regler

Handväskor, skärp, jackor, tröjor, underkläder, solglasögon med mera är bara en bråkdel av alla produkter som dyker upp som piratkopior. Att handla och ta med sig kopior från sin utlandsresa kan bli betydligt dyrare än vad du trott från början. Upp till 10 000 euro, motsvarande cirka 100 000 kronor, så mycket kan du tvingas betala i böter om du har en piratkopierad vara på dig i Frankrike eller Italien.

Det var också det som hände en svensk kvinna förra året. Hon hade köpt en handväska som var en piratkopia på en utlandsresa i Italien. Det handlar då om italienska märken som Gucci, Prada och Armani. På utresan stoppades hon av tullen. För väskan fick hon betala 10 000 euro i böter, enligt Konsument Europa.

- Kommentaren från henne var att "det hade varit billigare om jag hade köpt en äkta vara", säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa som är en fristående enhet inom Konsumentverket som ingår i European Consumer Centres Network och som delfinansieras av EU-kommissionen.

Konsument Europa ingår i nätverket mot piratkopiering, tillsammans med sex andra statliga myndigheter. Myndigheterna har gemensamt enats om att arbeta för att lyfta frågorna om piratkopiering. Piratkopiering är ett problem som vuxit i takt med att handel med varor och tjänster internationaliserats. Handel över internet har bidragit men piratkopior förekommer även i den mer traditionella handeln.

För att samla resurser i kampen mot piratkopiering finns det ett nationellt nätverk, där Konsument Europa ingår tillsammans med Patent- och registreringsverket, Bolagsverket, Läkemedelsverket, Polisen, Tullverket och Åklagarmyndigheten.

Frågan om piratkopior kan delas in i två huvudsakliga grupper av argument; dels frågor om produktsäkerhet, dels frågor om skyddet av rättigheter för den som utvecklat och/eller producerar varan eller tjänsten.

2016 stoppade tullmyndigheterna inom EU över 41 miljoner piratkopierade artiklar med ett sammanlagt värde av 672 miljoner euro. De vanligaste produkterna som stoppades, sett till antalet, var cigaretter (ca 25 procent), leksaker (ca 16 procent) och livsmedel (ca 13 procent).

Bland ursprungsländer för kopiorna utmärker sig Kina (över 80 procent) och Hong Kong (ca 8 procent). I Sverige stoppade Tullverket under samma period 200 000 artiklar. Reglerna och lagarna kring piratkopiering ser olika ut i länderna inom EU.

Tidningen PRomotion har under åren besökt olika platser för att undersöka hur det ser när det gäller bland annat piratkopior. Både i Asien och Europa och nu senast på den stora traditionella marknaden i Fuengirola i Spanien. Väl på plats så domineras marknaden av köpsugna nordbor. I gångarna hörs nästan ingen spanska utan svenska, danska och finländska dominerar. Uppskattningsvis så hade 30-40% av marknadsstånden någon produkt som sannolikt var kopia. Ray Ban solglasögon för 10 Euro eller två par för 15 Euro. Cirka 75 kronor styck. Tveksamt om det är original.

Under alla de år PRomotion undersökt förfalskningar så verkar det att eskalera oavsett påföljder. I vissa fall handlar det om okunskap hos köparen men de flesta är medvetna om vad som gäller. Man köper inte en äkta Rolexklocka för hundra kronor på en marknad i Thailand. Detta vet alla såväl blinda som döva. Piratkopiering påverkar auktoriserade försäljare negativt och i många fall bidrar till att skapa oskäliga arbetsförhållanden. Många förfalskade teknikprodukter uppfyller inte säkerhetskraven och kan i vissa fall medföra skador eller falska mediciner, drycker eller tabletter kan innebära hälsorisker.

I Sverige ingriper inte Tullverket om du som resande har enstaka förfalskningar i ditt personliga bagage under förutsättningen att varorna inte är av kommersiell natur. Du får ha med dig varor tull- och skattefritt för belopp som du hittar på Tullverkets webbplats.

Sanktionssystemet inom EU håller på att ses över så att straffskalorna harmoniseras och blir mer avskräckande. I Sverige är två års fängelse det högsta straffet för piratkopiering och varumärkesförfalskning. Förslaget är att det ska bli fyra års fängelse i straffskalan. Den EG-rättsliga lagstiftningen på området är främst utformad till att rikta sig mot försäljning, import och export av större mängder piratkopierade varor.


Text & Foto Tore Lindfors




[Flash]