Gladaste dagen på riktigt!
GDPR = GLADASTE DAGEN PÅ RIKTIGT? Det låter roligare i alla fall än Allmänna dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation). Strax före sommaren var det lite panik hos många företag som skickar information via mail. Cirka hälften ville att man aktivt skall informera om att få fortlöpande information. Har hört om många som tappat 50% av sina tidigare mottagare. I stället för att bygga relationer, har de avslutat dem. Hur tänkte man nu? Den andra hälften menar på att genom att de tidigare skickat information kan de lugnt fortsätta, men måste respektera om någon vill bli raderad. Vi på branschtidningen PRomotion tillhör den andra hälften som skickar ut som tidigare. Vi har aldrig sedan 1996 delat vår databas med någon annan. Vår målsättning är att fortsätta ge dig kostnadsfri information om vad som händer inom produktmedia, print, profil- och promotionbranschen.
STRAX ÄR DET ÅTERIGEN DAGS FÖR profilmässa i Jönköping. Hör tyvärr om en del som inte tycker det är värt att åka dit då de upplever att det är för få utställare. Delar inte den uppfattningen då jag upplever att lejonparten av branschens leverantörer finns på plats. Lite över hundra utställare deltar på mässan som pågår i två dagar.
ALLT FLER BUTIKSKEDJOR FALLER. Nu senast var det Gallerix med 15 butiker runt om i landet. Teknikmagasinet med 130 butiker i Sverige, Norge och Finland ansökte om rekonstruktion i juni förra året efter att likviditeten blivit ansträngd. Det berodde bland annat på höga skulder och ett kostsamt centrallager. H&M Hennes & Mauritz AB kämpar med sin aktiekurs. Vissa analytiker menar att de strukturella trenderna pekar åt fel håll för bolaget och att framför allt borde man stoppat butiksexpansionen tidigare. Det kraftiga försäljningstappet i fysiska butiker kommer även framledes att leda till besvär för H&M:s varumärke.
PÅVERKAR DET PROFIL- OCH PROMOTIONBRANSCHEN att kedjor har problem? Svårt att avgöra men sannolikt påverkas vi. Genom att vårt beteendemönster ändras mer och mer. Exempelvis virtuell verklighet gör att man kan betrakta en bild i 360 grader och snurra bilden. Det innebär att du inte alltid måste kunna fysiskt ta på produkten för att göra ett inköp. Du kan sitta kvar på kontoret eller ligga i soffan och handla via mobil eller Ipad. EN SOMMAR SOM
VÄDERMÄSSIGT har varit annorlunda. Har helgarderat i år. Två pooler på vår stugtomt. Ett värmespa (38 grader) och en som temperaturmässigt följer väder och vind. Det är bara och välja. Grillen funkar och från kylskåpet tar jag ut en burk som vid öppnandet låter det välbekanta ljudet klickpsssssst. Använder gärna briketter för då hinner man två burkar.