PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

New Wave ökar försäljningen

Omsättningen fortsätter att öka för koncernen New Wave Group, efter den starka inledningen på året. Men resultatet står och stampar – det visar bolagets kvartalsrapport.

 

New Wave Group, med
huvudkontor i Göteborg, är
en koncern med kända
modevarumärken som Craft
och Seger, där man även
har de kända glasmärkena
Orrefors och Kosta Boda.
Klädmärkena, som säljs både
till företag och till privatpersoner,
står för merparten av
försäljningen. Efter ett första
kvartal, där försäljningen
fortsätter att öka och koncernen
visade ett nytt
rekordresultat, så fortsätter
tillväxten för koncernen.
Omsättningen för andra
kvartalet uppgick till knappt
1,69 miljarder kronor, vilket
innebar en ökning med 11
procent. Ett märke som går
bra är sportmärket Craft där
man satsat på kläder för lagsporter.
Sport och fritid är det segment
som ökar mest - med 17
procent. Ser man till enskilda
marknaden ser New Wave
den kraftigaste ökningen i
USA, där försäljningen ökade
med 22 procent.
- Extra roligt är att vi har en
tillväxt på 18 procent i försäljningskanalen
detaljhandel
och inte minst Craft utvecklas
starkt här, kommenterar företagets
grundare och vd
Torsten Jansson.
Men samtidigt minskade
rörelseresultatet - från drygt
137 miljoner kronor andra
kvartalet i fjol till knappt 120
miljoner andra kvartalet i
år. Det betyder att rörelsemarginalen
- vinst i förhållande
omsättningen - sjönk
tydligt.
En förklaring till det lägre
resultatet är bland annat att
kostnaderna för marknadsföring
och åtgärder för att
New Wave ökar försäljningen
förbättra distributionen
har ökat. Även personalkostnaderna
har ökat.
Ser man till första halvåret
såg bolaget, tack vare ett
starkt första halvår, en ökad
omsättning och ökat resultat.
Omsättningen ökade
med 14 procent till drygt
3,19 miljarder kronor och
resultatet ökade med 10
miljoner kronor till knappt
166 miljoner. Marginalen
sjönk något.
I ett framåtblickande
uttalande förklarar Torsten
Jansson att klubb- och
lagsatsningen för Craft
fortsätter och att man
fokuserar på ytterligare
tillväxt och att man tror
på ökade marginaler för
koncernen de kommande
åren.

New Wave Group, med huvudkontor i Göteborg, är en koncern med kända modevarumärken som Craft och Seger, där man även har de kända glasmärkena Orrefors och Kosta Boda. Klädmärkena, som säljs både till företag och till privatpersoner, står för merparten av försäljningen. Efter ett första kvartal, där försäljningen fortsätter att öka och koncernen visade ett nytt rekordresultat, så fortsätter tillväxten för koncernen.

Omsättningen för andra kvartalet uppgick till knappt 1,69 miljarder kronor, vilket innebar en ökning med 11 procent. Ett märke som går bra är sportmärket Craft där man satsat på kläder för lagsporter. Sport och fritid är  det segment som ökar mest - med 17 procent. Ser man till enskilda marknaden ser New Wave den kraftigaste ökningen i USA, där försäljningen ökade med 22 procent.

- Extra roligt är att vi har en tillväxt på 18 procent i försäljningskanalen detaljhandel och inte minst Craft utvecklas starkt här, kommenterar företagets grundare och vd Torsten Jansson. Men samtidigt minskade rörelseresultatet - från drygt 137 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till knappt 120 miljoner andra kvartalet i år. Det betyder att rörelsemarginalen - vinst i förhållande omsättningen - sjönk tydligt.

En förklaring till det lägre resultatet är bland annat att kostnaderna för marknadsföring och åtgärder för att förbättra distributionen har ökat. Även personalkostnaderna har ökat. Ser man till första halvåret såg bolaget, tack vare ett starkt första halvår, en ökad omsättning och ökat resultat. Omsättningen ökade med 14 procent till drygt 3,19 miljarder kronor och resultatet ökade med 10 miljoner kronor till knappt 166 miljoner. Marginalen sjönk något.

I ett framåtblickande uttalande förklarar Torsten Jansson att klubb- och lagsatsningen för Craft fortsätter och att man fokuserar på ytterligare tillväxt och att man tror på ökade marginaler för koncernen de kommande åren.