PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Education – DIGITAL – Day

Education Day samt galan Promotionbiet arrangerades helt digitalt. Totalt sett var det 154 IP-adresser som var uppkopplade, varav 107 IP-adresser var uppkopplade under hela programtiden. SBPRs VD Kjell Harbom, uppskattar att det var cirka 200 personer som följde dagen online

SARA LARSSON, BROBY GRAFISKA: Sara är utbildad formgivare och har i 13 år varit designansvarig på Brobygrafiska. Hon har även jobbat som designlärare på Charles Sturt University, Australien. På Brobygarafiska har hon i olika projekt samarbetat med varumärkesägare som Nestlé, Orkla Food, Cloetta, Adidas och ICA. Sara pratade om förpackningens möjlighet som hållbar varumärkesbärare utifrån kommunikation, funktion, design, materialval och miljö.

ANETT ALDMAN, SMART TEXTILES - SIENCE PARK BORÅS Anett är projektledare för Textile & Fashion 2030 den nationella plattform som ska främja samverkan mellan den textila värdekedjans aktörer, förmedla utbildning, forskning och innovation samt stödja nya, hållbara affärsmodeller. Plattformen ska också få företag att ta steg som bidrar till en mer hållbar textil- och modeindustri, samt göra Sverige till ett föregångsland inom hållbarhet.

MATS JOHANSSON, SMART TEXTILES - SIENCE PARK BORÅS Mats är Koordinator och jobbar främst med Forskning och Innovation med Hållbarhet som utgångspunkt. Han pratade om textilbranschen, dess uppbyggnad genom alla leverantörs/produktions-steg, vad problemen är och vilka tendenser som finns inom textilt hållbarhetsarbete.

JOEL LINDEFORS, FUTERRA Joel driver tillsammans med Anna Högberg den svenska delen av förändringsbyrån Futerra. Med strategi och kreativitet som verktyg hjälper Futerra sina kunder till framgångsrik, lönsam omställning till en hållbar utveckling. De har kontor i Stockholm, New York och London. Joel arbetar med företag som H&M, AMF, Södra Skogsägarna och Nordiska Kompaniet. Hans föredrag hade rubriken Fyra skiften och beskrev omställningen till en hållbar utveckling som en av de mest genomgripande och grundläggande som världen och ekonomin någonsin genomlevt. Att förstå hur du anpassar din affär till omställningen är avgörande för att bli en vinnare de kommande decennierna. Joel presenterade fyra skiften inom kommunikation, marknadsföring och näringsliv som alla utgör avgörande delsteg i denna omställning av ekonomin.

ASHKAN FARDOST, "HUR PÅVERKAR DIGITALISERINGEN VÅRA VERKSAMHETER?" Ashkan Fardost talade på temat: Digitalisering på riktigt, Internet, teknologin, människan och framtiden. Ashkan skapade en spännande föreläsning om digitaliseringen, människan och framtiden baserat på filosofi, antropologi och teknologi. Han djupdök i människans historia och sätt att vara för att förstå vart teknologin kan leda framöver. Ashkan började sin digitala resa i början av 2000-talet. Genom att göra musik med mjukvara och "hacka" Napster spred han sin musik världen över och landade i ett skivkontrakt med EMI och Armada Music som 17-åring. Efter musikkarriären involverade han sig i innovationsvärlden. Han har bland annat en doktorsexamen i kemisk katalys från Uppsala universitet och har spenderat flera år i Stockholms startup-scen, både som grundare och medarbetare. Branschtidningen PRomotion följde talarna via datorn på kontoret. Upplägget blev mycket bra och kvaliteten var hög. Ashkan var en frisk fläkt. Under 45 minuter drog han upp utvecklingen inom kommunikation från första runstenen till dagens blixtsnabba sätt att kommunicera.

TEKNIKEN FUNGERAR MEN SAKNADEN ATT TRÄFFAS PÅ RIKTIGT ÄR STOR Med hjälp av en dator eller mobil och internet kan alla och envar bli sin egen kommunikatör och nå ut med sina budskap. Att sitta framför datorn och ta del av föreläsarna fungerade alldeles utmärkt men saknaden att träffa branschkollegor fysiskt var stor. Inte minst med tanke på att vi brukar ha en festkväll med dans och musik och samtidigt lösa världens alla problem.


Text & Foto Tore Lindfors 0704-912465