PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Välkommen 2021 – nu blir det bättre

VÄRLDENS FETASTE GRIS VÄGDE 1 157 KG, världens största potatis vägde 4,98 kg. Bra att veta, eller? Vi kan ju inte bara älta om virus och om död dagarna i ända. Vägrar just nu att nämna det lilla djävla virushelvetet vid namn och som tillsammans med galna politiker, enligt mitt sätt och se det, försöker stänga ned hela jordklotet. Nästa generation får berätta historien.

BRANSCHTIDNINGEN PROMOTION FYLLER 25 ÅR. Den startade 1996 och är idag en självklarhet hos företag verksamma inom produktmedia, print, profil och promotion. Närmare 3 000 företag får tidningen i brevlådan fyra gånger per år. Samt 12 000 personer får tidningen i en digital version via mail.

DET STÖRSTA HOTET mot produktmediabranschen i framtiden är när kunderna "Slutar köpa våra produkter för miljöns skull". Mot detta har vi i dag inget bra argument, säger Kjell Harbom på branschföreningen SBPR som även lyssnat på Maria Öhman, inköpsstrateg på Upphandlingsmyndigheten. Hon pratade om strategier för inköp från nu och framåt. Om "presentreklam" sa hon följande: "Vi kommer att från och med nu enbart köpa pennor med logga av återvinningsbart material och då av material som kan återvinnas i Sverige. I nästa steg kommer vi att sluta med pennor med logga för att istället skicka en app för kommunikation med logga". Undertecknad bara undrar var detta ska sluta?

VI ÄR MÅNGA SOM SAKNAR EN FYSISK MÄSSA. Visst går det att sitta framför sin dator och ta del av information via den digitala världen. Ett jättebra komplement. Rätt använt ger en fysisk mässa ofta inspiration och en energikick. Att träffa branschkollegor och utbyta idéer samt tankar försvinner framför datorn. Att bygga nya sociala relationer kräver en ny teknik. En del säger att yngre människor klarar detta bättre. Efter att ha sett många yngre säger jag bara - skitsnack. Elever i skolan och på universitet som inte får mötas mår i många fall dåligt. Den digitala möjligheten kan vara ett komplement men kommer man till en ny skola, stad eller arbetsplats och inte får träffas blir det knepigt att bygga relationer.

NÄR NI LÄSER DETTA har det nya året börjat. Året 2020 kommer för många att etsas fast i våra hjärnor. I skivande stund strax före jul ser jag trots allt positivt på framtiden. Kom just på att vår dotter Malin och tidningen PRomotion föddes samma år, 1996 och Erik dök upp året senare. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Jag hör av mig igen!
Tore Lindfors 0704-912465