
C Two 20 år i branschen
Malmöföretaget C Two Products AB fyller 20 år i år. Jörgen Carlsson, vd för företaget firar däremot 30 år i branschen.Redan på första promotionmässan, PRomotion Expo i januari 2002 medverkade Jörgen men då som anställd på ett tryckeri i Malmö. Han utvecklade tryckeriet från att vara ett legotryckeri till att också importera produkter som skulle tryckas och säljas i Skandinavien. På detta sätt ökade intäkterna snabbt. Ägaren valde att tillsätta en extern vd. Då Jörgen inte tyckte han fick gehör för sina idéer valde han att tillsammans med sin pappa Göran att starta C Two som betyder två gånger Carlsson. Fokus först blev snabbt musmattor och paraplyer, där Jörgen hade bra kontakter och under 2003 kom en fråga från en kund om jag visste vad USB-minnen var? De tog sig ner till Cebit-mässan i Hannover som var världens största elektronikmässa på den tiden. Där träffade de representanter från en fabrik från Taiwan som tillverkade USB-minnen. Det var början till deras resa i elektronikens värld. Under åren 2007-2009 sålde de över 150 000 USB-minnen per år. En annan stor produkt idag är musmattor. 2019 tog de över Accordprints utrusning för att göra sublimerade musmattor. De har nyligen investerat i en ny maskin som kan producera upp till 3 000 musmattor och gamingpads per dag. En gång i veckan kommer det hem cirka 1 ton prylar med flyg från Kina. Angående framtiden så menar Jörgen att det fortfarande gäller att flytta produkter och fakturera samt att miljön tar stor fokus och plats, något som Jörgen välkomnar. De lägger mycket fokus på miljö, material och pro-duktens livslängd samt på produktmärkning enkligt EU:s krav som blir hårdare och hårdare för importörer inom EU att klara av. Femårsplanen innebär att de fortsätter inom segmentet elektronik, där de räknas som en av de främsta inom detta område. Målgruppen är i huvudsak återförsäljare inom profil- och promotionbranschen i Norden. En trend som Jörgen kan skönja är att kedjebildningarna växer och fler kedjor tillkommer. Även papperstryckerier, eventbolag, kontorsvaruhus samt reklambyråer ger sig in i profil- och promotionbranschen. C Ttwo finns också med i Promotion Gallery. En utställ-ning i centrala Stockholm där närmare fyrtio grossister samsas i samma hus. Bolaget är självfinansierat och omsätter drygt 25 miljoner kronor årligen med sex anställda i Malmö samt säljare i alla nordiska länderna.