PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Lyft för Nordic Profile Fair9RalaTeam

Första intrycket av Nordic Profile Fair är redan efter några meter in i hallen att många utställare gjort rejäla ansiktslyftningar av sina montrar. Mässan har alltid hållit hög klass men har lyfts ett steg till. Glädjande och se då första intrycket är viktigt för upplevelsen.

Augustimässan är som brukligt två dagar till motsats till januarimässan som brukar vara tre dagar. Platsen är Elmia i Jönköping. Det fanns 113 utställare på plats och redan någon timme efter öppning fanns det många besökare på plats. I ena hörnet i hallen var det en restaurang typ food-cort som hade flera rätter att välja på. Skapade en trevlig stämning. En del utställare tyckte sig sakna besökare från Stockholmstrakten och Norrland. Några menade på att de prioriterade att besöka det nya Promotion Gallery i Stockholm som drivs av PWA. Samtidigt pågick även den digitala mässversionen. Här var det mycket delade åsikter. Dubbla budskap gör att kanske en hel del stannar hemma framför datorn som absolut inte kan ersätta ett besök på plats. Några tyckte de kunde ha den digitala versionen kanske i april. Framtiden får utvisa.

Upplever att många utställare inte är riktigt aktiva. Flera bygger stora diskar framför sig och hamnar själva långt in i montern utan möjlighet för besökare att komma in. Mitt tips är att ställa eventuella bord längst in och stå i fram- kant och tilltala besökare.

UPPSNAPPADE NYHETER Vin på box har man hört talas om men vin i rör är något nytt. Inte minst för profilbranschen. En ny dom medger möjlighet att inte gå via Systembolaget om inköpet sker ifrån till exempel Danmark direkt till kund. På mässan visade MEC Profil upp små rör med vin där det går att profilera sig.

Prident som tidigare hette Plastprint hade gjort en stor ansiktslyftning i samband med sitt nya namn. Flera nya aktörer hade gjort sitt intåg på mässan. Nappar med tryck var ett exempel. Viktigt att det kommer in lite nya utställare. Trenden verkar gå mot att klädleverantörerna fokuserar på januarimässan och hårda produkter samlas mer på augustimässan. Det verkar som 30-40% av besökarna väljer endast ett mässbesök per år. Så att fortsätta med två mässor i Sverige per år är att föredra. Inte minst för att vi har förhållande lång resväg för säljarna mellan återförsäljarna jämför med typ Danmark och Tyskland. Nästa mässa är inbokad till 17-18 januari 2024 i Jönköping. Notera två dagar! Att inte besöka sin branschmässa är tjänstefel!


Text:Tore Lindfors Foto: Carina Johanzon