PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Alligo renodlar sina varumärken

Alligo tar nästa steg i att integrera sin verksamhet med att ha ett primärt varumärke på varje marknad.

I Sverige blir det Swedol kunder möter i butiker och på webben, på den norska och finska marknaden blir det TOOLS. Det innebär att Grolls-butikerna byter namn till Swedol i Sverige och till TOOLS i Finland. I Norge samlas Univern-butikerna under det gemensamma namnet TOOLS.

- Sedan Swedol, TOOLS, Grolls och Univern 2020 blev en gemensam koncern har vi arbetat med att skapa en gemensam plattform för samtliga konceptvarumärken. Idag är Alligo ett integrerat bolag med gemensamma inköpsprocesser, gemensam logistik och ett gemensamt produktsortiment. Att renodla våra varumärken kommer underlätta försäljningen, säger Håkan Wanselius, chef Sortiment och Inköp på Alligo. Förändringen har påbörjats och kommer att avslutas under 2024. Totalt är det 49 butiker som omfattas. I Sverige kommer Swedol att bli en butikskedja med 90 butiker, TOOLS kommer att ha 57 butiker i Norge och 40 i Finland.

- För kunden kommer namnbytet inte att göra någon skillnad. Kunden handlar precis som tidigare, hittar oss på samma ställen och har kontakt med samma säljare, förtydligar Håkan Wanselius. Alligo äger sedan tidigare ett antal profil- och promotionföretag. Sannolikt kommer fler liknande företag att förvärvas i framtiden.