PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Hur ska det gå?

TAPP FÖR MÄSSAN NORDIC PROFILE FAIR I Jönköping som nu blir två dagar i januari och inte som tidigare tre dagar. Antalet utställare minskar. Cirka 80 utställare finns med. Flera faktorer påverkar. Lågkonjunktur, PWA Promotion House i Stockholm samt att det även är en hybridmässa som inte behöver besökas fysiskt. Oroväckande tycker flera aktörer i branschen. I ett och samma hus i Stockholm huserar närmare 40 leverantörer året runt. Då räcker kanske inte marknadsföringsbudgeten till för att ställa ut på mässan två gånger per år i Jönköping för dessa företag. Men jag uppmanar er i profil-, print- och promotionbranschen att absolut besöka mässan där även Nordiska Textilakademin informerar om en hållbar framtid ”den gröna given” samt ”EU:s cirkulära handlingsplan” och kommande lagstiftningar som är under uppdatering och utarbetning. De kommer att dela med sig om vad som gäller främst utifrån ett textilperspektiv.

MÄSSAN FORMEX KRACKELERAR. Formex startade 1960 och anordnas två gånger per år i Stockholm. Formex har med produkter inom inredning, design, presenter, delikatesser, mode och accessoarer. Strax över 200 utställare i januari. En nedgång med 60-70%. Byte av dagar kanske är en lösning. Många butiksägare har svårt att prioritera att åka mitt i veckan. Båda motsvarande mässor i Norge och Danmark har bytt till söndagtisdag efter att ha lyssnat på branschen.

VI FÅR RAPPORTER att det nu börjar komma in många betalningsanmärkningar, konkurser och nedläggningar i print-, profil- och promotionbranschen. Vår bransch ligger ofta dåligt till när det sker neddragningar. Även om det borde vara tvärtom. Att satsa på marknadsföring i tuffa tider är ett sätt att förhoppningsvis bli ihågkommen.

FRÅN OCH MED DEN 30 SEPTEMBER 2023 är det förbjudet att importera eller köpa vissa järn- och stålprodukter som bearbetas i länder utanför EU och som innehåller ryskt järn och stål. Artikel inne i tidningen.

UNDVIK ATT GE BORT GÅVOKORT med flera olika momssatser typ 6, 12 och 25%. Redovisning kan bli komplicerad. Artikel inne i tidningen.

ENLIGT EN UNDERSÖKNING av Svenskt Näringsliv har svenska företags intresse för att göra affärer med Kina minskat. Den största förklaringen till det svalnande intresset är de politiska problemen som omger supermakten. Enligt Svenskt Näringslivs enkät planerar drygt hälften av företagen som har affärer i Kina att minska exponeringen.

BRANSCHTIDNINGEN PROMOTION HAR BRANSCHKOLL utan kostnad för dig som mottagare. Vi fortsätter att, sedan 1996 nå ut till företag inom produktmedia, print, profilkläder och promotionprodukter. Vi distribuerar 2 600 exemplar fysiskt och närmare 14 000 som digital version via mail och når drygt 5000 branschrelaterade företag fyra gånger per år.


Tore Lindfors 0704-912465