Man kan inte bli president i USA utan produktmedia
Presidenter blir inte valda utan reklamproduktindustrin. Sedan landets första president, George Washington marknadsförde sin kampanj med hjälp av minnesknappar, har reklamen varit en viktig och omisskännlig del av varje valkampanj. Ingen president i USA har blivit president utan produktmedia. Ungefär 1 av 10 amerikaner (c:a 35 miljoner) visar sig med t-shirt, keps, badge eller dylikt med sin favoritkandidat när ett val närmar sig.Inför presidentvalet 2024 har PPAI Research tittat närmare på effekten av reklamprodukter och hur de används i kampanjer utifrån två olika perspektiv. Det första av dessa perspektiv syftar till att fastställa hur olika politiska kampanjer använder sig av reklamprodukter, samt deras preferenser på marknaden. För det andra undersöker studien också reklamens betydelse för väljarna. Majoriteten av väljarna (53,3%) i studien angav att reklamprodukter påverkar deras syn på en kandidat positivt eller mycket positivt.
Dessa insikter stärks i en tid då de febrilt rekryteras till valurnorna av båda partierna. Både republikaner och demokrater är representerade, plus en minoritet av respondenter från kampanjer för oberoende kandidater. Undersökningsdata, segmenterade efter politisk tillhörighet, ger viktiga insikter om preferenser och effektivitet för reklamprodukter, och avslöjar deras roll för både väljarengagemang och finansiella resultat för kampanjer. De mest föredragna reklamprodukterna bland kampanjföreträdare var hattar och kepsar, där 69 % av respondenterna hade positiva åsikter om effektiviteten hos kampanjhuvudbonader.
Demokratiska kampanjer föredrar dem något mer än republikanska. Mitch Cahn, grundare och VD för Unionwear, bekräftade att Unionwear i mitten av augusti hade sålt cirka 100 000 Harris-kampanjhattar, vilket överträffar den initiala efterfrågan som leverantören såg för Trumps "Make America Great Again"-hattar 2016. Politiska T-shirts kommer strax efter hattar/kepsar, med 67,1 % av respondenterna som anser att de är effektiva. Kategorierna flaggor och banderoller/affischer/skyltar fick båda mer än 40 % positiva resultat, och knappar/badges och klistermärken fick båda mer än 30 %.
POLITISKA KAMPANJER KRÄVER MARKNADSFÖRINGSMUSKLER Resultaten av budgetfördelningen visar att de flesta kampanjer avsätter en betydande del av sina marknadsföringspengar till reklamprodukter. Hela 40,85 % av de tillfrågade avsätter 10-20 % av sin totala kampanjbudget till profilprodukter. Det här är ganska höga procentandelar med tanke på de ibland skyhöga priser som vi ser för politiska TV-reklamer. Det är också en påminnelse om att kampanjer för lokala val eller lokala kontor som kanske inte ägnar stora investeringar åt TV-reklam förlitar sig på produktmedia. Både demokratiska och republikanska kampanjer mäter sin avkastning på investeringar i profilprodukter främst genom närvaro vid evenemang.
Engagemang i sociala medier, framgångsrika insamlingar och försäljning av varor är också rapporterade mått på ROI. En av de kanske mest överraskande insikterna från undersökningen är att ett politiskt parti har mycket större förtroende för kampanjers förmåga att engagera väljare än det andra, åtminstone procentuellt sett. En majoritet, 61,29% av demokraterna, anser att reklamprodukter är effektiva, jämfört med 30,30% av republikanerna.
Båda partierna använder dock profilprodukter för att finansiera sina kampanjer. Nästan två tredjedelar (61,29 %) av de tillfrågade demokraterna anser att försäljning av merchandise har en positiv ekonomisk inverkan på deras kampanjer, jämfört med 54,54% av republikanerna. Demokratiska kampanjer visade en preferens för produktmedia som kunde anpassas och skapa en känslomässig koppling. Republikanska kandidater fokuserade mer på synlighet genom traditionella produkter som skyltar eller banderoller.
MEN VAD TYCKER VÄLJARNA OM KAMPANJMATERIAL? T-shirts är den vanligaste reklamprodukten i alla partier, med 45,11% av väljarna som hävdar att de har fått en. Hattar och kepsar var näst på listan och republikanska väljare visade en starkare preferens än demokrater. Knappar och märken användes av 36,91 % av väljarna, och demokraterna fick fler än republikanerna. Studien syftade också till att fastställa var de flesta väljare fick de reklamprodukter som de samlade in från olika kampanjer. Distributionskanaler är en viktig strategisk punkt för en marknadsföringsstrategi som kräver att de kommer i händerna på slutanvändarna. Tidigare har vi lyft fram att demokratiska kampanjer uttryckte en större entusiasm för effektiviteten hos reklamprodukter än republikanska kampanjer. De två undersökningarna har gett upphov till en intressant kontrast. En något högre andel av de republikanska väljarna (56,4 %) än de demokratiska (53,3 %) uppgav att de påverkats positivt av politisk merch. När det gäller väljarnas allmänna påverkan på en politisk kandidat, oavsett parti, instämmer 37,85% av respondenterna i att reklamprodukter påverkar deras beslut att stödja en kandidat.
PPAI gm Kjell Harbom