New Waves automatisering frigör personal till mer värdeskapande roller
New Wave Mode ligger i Dingle, mitt i Bohuslän där totalt 160 anställda arbetar i lokalerna. Från deras centrallager försörjs hela Sverige, Danmark och delar av övriga Europa med profil- och yrkeskläder och promotionsprodukter.
Redan på långt håll ser man de stora byggnaderna och lagerlokalerna som tillhör företaget. Första delen av lagret byggdes 1987 och har byggts ut 1996, 2003 samt 2018 med en totalinvestering om cirka 200 miljoner kronor genom åren. Antalet pallplatser är 27 000 och sedan 2005 har de även ett tullfritt lager. I de cirka 20 000 kvm stora lokalerna lagerförs följande varumärken: Clique, Clique Retail, Cutter & Buck, Toppoint, Clear Collar samt Ahead.
Bolagets vd heter Tomas Jansson som utöver New Wave Mode ansvarar för D&J Frantextil. Henrik Olausson ansvarar för ProJob som också finns i huset. Varför befinner de sig i lilla Dingle med sina cirka 1 000 invånare? Då måste vi gå tillbaka till tidigt åttiotal där föräldrarna till Tomas och broder Torsten bodde. Torsten startade ett litet textiltryckeri i föräldrarnas hus och Tomas fick ibland hjälpa till. Bolaget växte och 1993 klev Tomas in i sin roll som vd för företaget. New Wave Mode med flera bolag ingår i den börsnoterade koncernen New Wave Group. Bolagen i Dingle växer oavbrutet och nyligen har de investerar cirka 30 miljoner kronor i automatierat lager där 25 robotar hanterar 37 500 backar med textil. Över 800 backar med textil kan hanteras per timme.
En av de största utgifterna inom lager är arbetskostnader. Genom att automatisera repetitiva och tidskrävande uppgifter kan företag omdirigera sin personal till mer värdeskapande roller och därigenom optimera arbetskostnaderna. Automationen ersätter 10-12 personer men framför allt har den möjliggjort en kraftig tillväxt och kundnöjdhet de senaste åren. Därför har ingen permitterats trots automatisering. Cirka 60 personer är kopplade till lagerhanteringen.
I huset tillverkas numera också egna transfers och det finns även ett antal stora brodyrmaskiner samt transferpressar. Allt för att möta framtidens behov och kunna erbjuda sina återförsäljare en totallösning. New Wave Mode står också bakom kedjan New Wave Profile som är ett marknadsföringskoncept för fristående återförsäljare som vill ha ett djupare samarbete. Kedjan består av 68 medlemmar i Sverige och totalt ca 160 i Norden. Förutom marknadsföring kännetecknas kedjan av en lokal närvaro och ett tätt samarbete med andra bolag inom New Wave Group.
Varumärket Clique är den breda kollektionen och innehåller framför allt klassiska basplagg och accessoarer. Cutter & Buck tillverkar mer exklusiva kläder inom Leisure & Business med rötterna inom golf. Företaget grundades i USA 1990, börsnoterades 1995 och såldes till New Wave Group AB 2007. Toppoint har ett brett sortiment av "hårda" profilprodukter som t ex pennor, USB-minnen, golfbollar, logotops, men också tekniskt avancerade hemelektronikprodukter. På frågan om framtiden lyser Tomas upp och förklarar att de redan reserverat mark för att kunna bygga ut med ytterligare 20 000 kvm för produktion och lager. Sett i backspegeln kan tillväxten ske inom 5-10 år om inte något drastisk sker i världen.
Text:Tore Lindfors Foto: Carina Johanzon