PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Screentrycket har dött, länge leve screentrycket!

Riktigt så är det kanske inte men en helt ny trend sågs tydligt på Fespamässan i Amsterdam före sommaren.

 

Det gäller DTG-Direct To
Garment och framförallt DTFDirect
To Film. Vi såg närmare
tjugo företag som erbjöd
DTFmaskiner. Snart kan alla
göra egna transfers som
med hjälp av en värmepress
kan appliceras på alla textila
produkter. Från rulle till rulle
skrivs bilden ut, smältpulver
strös på, går igenom en
skakavdelning för att får bort
överflödigt pulver och in en
värmezon för att slutligen rul�-
las upp. Därefter är det bara
att klippa ut loggan och applicera.
Beroende på skrivbredd
var utrustningen inte större
än cirka en meter bred och
under två meter lång. Från

Det gäller DTG-Direct To Garment och framförallt DTFDirect To Film. Vi såg närmare tjugo företag som erbjöd DTFmaskiner. Snart kan alla göra egna transfers som med hjälp av en värmepress kan appliceras på alla textila produkter. Från rulle till rulle skrivs bilden ut, smältpulver strös på, går igenom en skakavdelning för att får bort överflödigt pulver och in en värmezon för att slutligen rullas upp. Därefter är det bara att klippa ut loggan och applicera.

Beroende på skrivbredd var utrustningen inte större än cirka en meter bred och under två meter lång. Från 150 000 kronor och uppåt. Maskinen kommer att skaka om marknaden inte minst för textiltryck.

- Mindre serier med kundanpassade produkter. Det är en tydlig trend i den grafiska branschen. Vi ser en stor efterfrågan för industriella DTF-lösningar bland screentryckerier som vill gå över till DTF, inte minst på grund av att det är svårt att hitta screentryckare. Men även bland onlinetryckerier och de som trycker on demand finns ett stort intresse, säger Axel Stuhlreiter på Ricoh.

Fespa Global Print Expo hade med sina 525 utställare över 12 000 besökare från 120 länder under fyra dagar.