PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Snygg och välkomnande mässa

Som vanligt är Promotionmässan i Kista en snygg och välkomnande mässa. De 1 842 besökarna hade 155 utställare framför sig. I stort sett samma antal som 2016.

I motsats till många mässor ser man direkt vad som erbjuds i de olika montrarna. Profil- och promotionprodukter i alla varianter. En klar trend är att allt fler grossister erbjuder återförsäljarna hela upplägg med hemsidor och shoppar på nätet. Att länka till neutrala produkt-sidor gör att återförsäljarna kan bredda sitt utbud på produkter till sina slutkunder på ett enkelt och billigt sätt. Detta innebär också att det är lätt att hoppa in som återförsäljare i branschen. Konkurrensen ökar och marginalerna minskar. I stort sett är det svenska utställare men en del stora utländska grossister, inte minst inom textil, försöker slå sig in på den svenska marknaden och några handelshus tillhandahåller ett brett sortiment av olika varumärken. Klaus Beyer erbjuder ett antal tyska grossister en samlingsmonter där man tillsamman försöker attrahera kunder.

VÄXER PROFIL- OCH PROMOTIONMARKNADEN I SVERIGE? Här fick vi olika svar men tillväxt är knappast vad man kan se, i vart fall inte tydligt. En del grossister ökar medan andra minskar. En del tycker också att mässan bara skulle pågå i två dagar i stället för tre men flera utställare menar på att besökarna sista dagen är typ mindre företag och mer åt produktionshållet.

Flera företag som säljer maskiner och förnödenheter tyckte att dag tre var bäst. Flera utställare menar att antalet besökare har minskat kraftigt. Vilket inte stämmer. Det som har hänt är att besökstiden har minskat, inte minst från närområdet. Detta är ett vanligt fenomen inom mässor och kan på så sätt upplevas att besöksantalet minskat. Däremot blev det nästan tomt i hallen när entreprenören Per Holknekt berättade sin makalösa historia som erbjöd både skratt, tårar, och värdefulla nycklar till framgång. Med 32 startade bolag på sin meritlista, bland annat Odd Molly, har Per också levt som hemlös och förlorat både jobb och familj. Hans budskap var att det går och ta sig tillbaka även om han under stundom funderade på att ta livet av sig. Budskapet var också att ta hand om sina befintliga kunder. Att bygga personliga relationer är A och O. Att jaga nya kunder är oftast dyrare än att få befintliga att handla mer.

Det blir ingen augustimässa i Kista i år. Nästa promotionmässa på Kista är planerad till 16-18 januari 2018.


Text Tore Lindfors Foto Carina Johanzon