PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Ny succé för SBPR:s Education Day

SBPR Educationday blev återigen en succé. Närmare 200 personer från profil- och promotionbranschen hade hörsammat inbjudan till Nalen i Stockholm. Valuta för pengarna kan man lugnt säga. Om någon inte fick med sig någon ny insikt eller en tankeställare, så var man inte närvarande. Höjdpunkten var Paul Bellantone, vd för PPAI i USA. Både underhållande och informativ. Men även de övriga inbjudna gjorde intressanta framträdande.

Jessica Bjurström är sedan 2010 vd för Sveriges Kommunikationsbyråer. Hon har tidigare varit affärsområdeschef på Schibsted och arbetade då med Aftonbladets webbtv-satsning samt Sponsrings- och eventföreningen, där hon var tf vd. Senast kommer hon från Baluba, där hon var Key Account Manager. Jessica blev hösten 2018 utsedd till kommunikation- och marknadskommunikationsansvarig för Sveriges medverkan i världsutställningen Expo 2020 i Dubai. Hon, som så många andra, hade förbisett produktmedia i många år. Även om hon själv fått många produkter med logga eller företagsnamn på, tog det tid innan hon insåg att många av dessa saker levde ett långt liv. I det enorma reklambrus som finns avslutade hon med att säga "produktmedia - i en bransch och tid av flyktighet finns produktmedia kvar - Grattis!"

Sven Junghagen, Associate Professor, Phd, CBS, är bland annat specialist inom sportsmanagement/sponsring and strategic management - faktorer för lyckad sponsring. Han delade med sig av tankar och exempel på hur produktmedia kan addera värde och hur man kan se se effekten av sponsorinvesteringar. Viktigt är att definiera sin målgrupp när vi väljer att sponsra olika typer av event. Han tog fotboll som ett exempel, som han menar, är en produkt i första hand. Många av de största klubbarna i världen omsätter miljarder kronor på märkta produkter. Öltillverkaren Carlsberg är också en aktiv spelaren när det gäller att tillhandahålla loggomärkta produkter i många av de pubar som finns i närheten av fotbollsarenor. Seriös sponsring kommer sannolikt att vara allt viktigare i framtiden. Själv är han en fotbollsnörd som håller på MFF - Malmö fotbollsförening.

Karin Stenmar, chef Hållbarhet Folksamgruppen, har drivit frågor om en mer hållbar utveckling i över 18 år. Hon var en av de första sociala entreprenörerna i Sverige och vann Veckans Affärers "Social Capitalist Award" genom arbetet med levnadslöner och miljövänlig textilproduktion i Asien. Idag är Karin Stenmar hållbarhetschef på Folksamgruppen där hon verkar för en mer hållbar finansbransch.

Paul Bellantone är vd för PPAI, världens största branschorganisation i promotionbranschen i USA med 40 500 företag inklusive filialer och en bransch som omsätter 23 miljarder US-dollar i USA. PPAI driver mässan i Las Vegas, som är en av de största mässorna i världen i profilbranschen. Paul Bellantone är därmed en av branschens mäktigaste och mest inflytelserika personer. Han inledde med att ge bort ett usb-minne till en åhörare som tackade för gåvan. Reflektionen var att detta var det enda media som folk tackade för när de fick en sak. Ingen slår väl upp en tidning och tackar alla annonsörer som annonserat. Intressant tanke.

Paul Bellantone var inbjuden till SBPRs Education Day och föreläste om vad man i USA tror om framtiden för vår bransch. Han visade även upp ett antal intressanta undersökningar, inte minst om hur människor minns vilka produkter de fått de senaste åren. Vid sin sida hade han Rod Brown som äger ett stort återförsäljarbolag i USA. Båda var överens om att Sverige och Norden ligger 10-15 år före USA när det gäller profil-och promotionbranschen. Inte minst med tanke på miljökrav, kvalitet samt hållbarhet. För branschens överlevnad är det också viktigt att följa de lagar och förordningar, inte minst på kemikaliefronten. Detta var ett av de mycket få framträdanden Paul Bellantone gjorde i Europa. Senast var för fyra år sedan i London. Vi tackar Kjell Harbom som gjort ett styvt jobb för att locka Paul Bellantone till Sverige.


Text: Tore Lindfors 0704-912465


[Flash]