3D-ny möjlighet för promotionprodukter
Det är inte bara filmer som das med i 3D-vågen, nu är det promotion-produkternas tur att ta steget in i den tredje dimensionen. Många av oss har sett det på mässor nere på kontinenten. Nu tillverkas de även här i Sverige.Lasern har sedan länge blivit en del av våra liv. Det är lasern
som "läser" våra CD och DVD-skivor eller streckkoder på varor som
vi handlar. Vi är vana vid laser-skrivare, laserpekare och
lasershower på discon. Lasern används för svetsning och mätning i
industrin, i vetenskaplig forsk-ning, i militära syften och vid
medicinska operationer.
Det göteborska företaget 3D Worx AB som satsat på högteknologisk
laserteknik från Tyskland använder lasertekniken för att ge en
extra dimension till promotion-produkter. De graverar loggor,
texter, fotografier och 3D-filer med högsta m-liga precision och
upplösning inuti optiskt slipade kristallblock av olika former och
dimensioner.
Företaget har funnits i knappt två år och på kort tid har de redan
skapat produkter för Volvo Penta, Göteborg&Co, Radisson,
Göteborg Film Festival, Universeum, Tork, Elof Hansson, Vianor,
Staples osv. Uppdragen varierar allt från enkla nyckelringar med en
kunds logotype till stora kristallblock som exempelvis Volvo-motorn
som man kan se från alla håll svä-vandes i kristallen.
- Oftast skapar vi 180 graders 3D från ett enda foto eller så gör
vi en fullkomlig 360-graders 3D-modell från ett tiotal foto-grafier
tagna från olika håll. Många föetag har egna CAD-filer som vi kan
gravera s att de får en tredimensionell presenta-tion av sin
produkt. När vi har skapat en 3D-fil, bearbetar vi den med en
speciel programvara och förbereder ett så kallat Point Cloud, som
skickas till laserma-skinen, förklarar Alexander Brandt och Michael
Mirbach som driver 3D Worx. Speciell optik gör att laserstrålen
foku-serar hela sin energi i en viss punkt i rymden, en viss
koordinat, och skapar 2000-4000 mikroskopiska explosioner per
sekund inuti kristallen. Resultatet är hundratusentals, ibland
miljoner pixelstora bubblor som bryter ljuset och skapar motivet.
Inuti glaset växer en tredimensio-nell bild fram.
Bilderna är tidsbeständiga och i kombina-tion med modern
LED-belysning kan man få otroliga effekter, bl a skiftande färger.
I företagets sortiment finns det olika bely-ningsplattor som passar
till det mesta. − Det var inte lätt att marknadsföra våra produkter
via t.ex. tidningsannonser eller Google, berättar Alexander, inga
bilder eller ens videor lyckas förmedla effekten. Vår bästa reklam
har hittils varit fönstret i vår outlet i Göteborg som heter
Crystal Memories samt utställningar och person-liga besök. Då är
det "coolt!" och "wow!" och "fräsigt!" och "hur fan gör ni det?"
som man får höra och på den vägen bör-jade det sprida sig genom
nöjda kunder. Killarna valde dock att inte gå direkt till slutkund
utan jobba via presentreklamfö-retag som redan har etablerad
kundkrets och alltid har intresse för nya och coola
produkter.