PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

En stark profil i New York

TEAM = Together Everyone Achieves More. Det är uttryck som summerar Emon Maashos ledarskap. Hans drivkraft är att bygga starka teams i kombination att värna om relationer, såväl de professionella som de privata. Dagtid leder han Orrefors och Kosta Boda till nya höjder i Nordamerika. Efter arbetstid hjälper han till ideellt med att dela ut matlådor för behövande. För att det är roligt och givande!

 

Namn: Emon Maasho
Arbete: VD för Orrefors & Kosta Boda i Nordamerika,
innan dess försäljningschef B2B Orrefors & Kosta Boda Sverige.
Styrelseuppdrag: Orrefors Kosta Boda AB & Orrefors Kosta Boda
Nordamerika samt Craft Nordamerika

När kom du till USA? Jag flyttade över till New
York i slutet av 2019, så jag lyckades resa runt
några månader innan pandemin stängde ner
USA och resten av världen.
Vilka New Wave Groups varumärken jobbar
ni med i Nordamerika? Cutter & Buck, Ahead,
Craft, Auclair, Orrefors & Kosta Boda och sedan
Sagaform genom en distributör.
Hur har du blivit bemött personligen och i din
arbetsroll? Inför att jag flyttade hit tänkte jag att
det skulle bli lite av en kulturkrock, men måste
säga att jag bara mottagits väl. Sverige och att
vara svensk är väldigt uppskattat i USA. Det har
varit stunder i vissa tuffa förhandlingar där min
dialekt faktiskt varit till min fördel och mjukat
upp förhandlingen. Den största skillnaden har
varit hur vi ser på att driva och leda bolag. I
Sverige så uppskattar vi oftast att ha platta
organisationer som inte är speciellt hieratiska,
där individen har ett stort enskilt ansvar. Så när
jag först kom till bolaget och sa att man inte
behövde cc:a mig på varje mail, eller att jag litar
på medarbetarens kompetens och omdöme för
att ta rätt beslut så blev det i början lite svårt att
ta in. Nu lite mer än ett år senare ser vi vilken
fantastisk effekt det bidragit med. När enskilda
medarbetare känner att de har ägarskap inom
sitt område och att det är högt i tak och där vi
arbetar över gränserna, då uppstår magi, men
framförallt blir bolaget väldigt effektivt. Bara en
sån sak att fråga din kundservicemedarbetare
som arbetat i över 35 år vad hon tycker vi
behöver göra för att effektivisera vår verksamhet,
och då inte bara inom sitt område, har
varit en viktig nyckel. Det visar sig i att vi
under 2020 gjorde ett av våra bästa år på över
ett decennium. Vi lyckas förbättra samtliga
nyckeltal och står väl rustade när Nordamerika
återhämtar sig, som vi hoppas sker under 2021 i
samband med vaccineringen som pågår för fullt.
Detta är utan tvekan ett resultat av ett teamwork
och god kommunikation.
Hur arbetar du praktiskt under Covidtiden?
Vårt team har sedan mars 2020 arbetat
hemifrån, alla avdelningar, såsom produkt/
marknad och kundservice. Personligen är jag
majoriteten av min tid på vårt showroom på
Manhattan, där jag även har en liten kontorsdel.
Hur var 2020 arbetsmässigt för dig?
Det var självklart först väldigt oroligt men som
med allt annat i livet så i en kris så är det viktigt
att försöka se det hela med ett sunt perspektiv.
Jag är väldigt tacksam att min familj och kollegor
klarat sig bra och tankarna är självklart med
alla människors som blivit direkt påverkade.
Ur ett arbetsmässigt perspektiv så var det
självklart utmanade att efter 2,5 månad som VD
i ett nytt land behöva göra en hel del tuffa men
nödvändiga åtgärder. Tror inte det är många
som fått en liknande utmaning så tidigt i ett så
pass stort uppdrag. Jag kan väl säga att det har
varit ett väldigt lärorikt år. Jag försökte snabbt
analysera situationen och när många andra
drog i handbromsen så valde vi faktiskt att göra
extra inköp då dollarn stod sig väldigt starkt.
Det visade sig vara ett bra drag när e-handeln
tog rejäl fart några månader senare. Tack vare
bl.a. det så lyckades vi under höst/vinter bli
Bloomingdales kristalleverantör med högst
tillväxt och i särklass bäst leveranssäkerhet.
Det kommer jag ha med mig i många år, i
synnerhet för att just konkurrensen inom
detaljhandel i USA är stentuff.
Kommer den nya digitala tekniken
förändra ert arbetssätt? Vi har precis haft medarbetarsamtal och det var lite lustigt
för när vi skulle börja arbeta hemifrån i
mars så var det inte helt uppskattat från
alla håll, idag när vi diskuterar det så är
det ingen som vill gå tillbaka till att arbeta
som vi gjort tidigare. Min tanke och
vad jag presenterat för organisationen
är att när vi känner oss säkra att gå
tillbaka till kontoret så kommer vi göra en
hybridlösning där medarbetaren själv är
med och sätter en plan på hur ofta och
när man arbetar från kontoret. Spotify
gick nyligen ut med att dem kommer låta
samtliga medarbetare arbeta på distans.
Jag är övertygad om att när pandemin är
över kommer se stora förändringar där
ännu fler företag kommer minska sina
kontor för att man i bredare grad tillåter
distansarbete.
Ser du någon skillnad på profilen här &
USA? I större drag rätt så små skillnader,
vi arbetar genom återförsäljare. De två
största skillnaderna här i USA är att vi
blästrar en betydligt större andel av alla
profilordrar och att generellt är alla våra
beställningar större än vad jag var van vid.
Vi arbetar med konsultsäljare det är nog
den absolut största skillnaden.
Volvo, vad händer? Som många vet så
har Orrefors & Volvo ett väldigt starkt
samarbete som sträcker sig över en
väldigt lång tid. Vi producerar bl.a. en
växelspak i kristall till deras bilar. Ett
projekt som jag var med och initierade
och det resulterade i en kollektion som
heter Sarek. Där en av våra designers
Lena Bergström tillsammans med Volvo
designavdelning skapade ett koncept
tillsammans. Så när jag flyttade över
till USA kändes det naturligt att bygga
upp ett minst lika starkt samarbete
i USA som hemma i Sverige. Under
resans gång tyckte Volvo Car USA:s
marknadsavdelning att jag hade en
intressant profil och ville använda
mig och min resa till en av deras
reklamkampanjer. Denna släpptes precis
och kommer börja annonseras brett i
sociala medier under mars/april 2021.
Vad gör du om fem år? Fortsätter göra
det jag tycker är kul.
Under din tid som försäljningschef på
Orrefors & Kosta Boda Sverige så mer
än fördubblades omsättningen inom
affärsområdet B2B, vad har du satt
för mål i USA?
Tack! Vad vi lyckades med under
min tid i Sverige var att få varje del av
vårt team att arbeta mot samma mål.
Om det var kundservice, lager, sälj,
blästrare, formgivare eller återförsäljare
så var målet detsamma - att göra slutkundupplevelsen
så god som möjligt.
Detta resulterade till att affärsområdet
under mina år visade på högst tillväxt
inom vårt bolag. Det är jag extra stolt
över att ha varit med och bidragit till.
Vad är det som driver dig? Bra fråga,
att bygga starka team, göra det som
andra säger och tror är omöjligt och
se resultatet av hårt, effektivt och
smart arbete. Utan det teamet och
en fantastisk relation med alla våra
fantastiska återförsäljare som vi har i
Sverige hade jag inte varit i den rollen jag
är idag. För några år sedan fick jag höra
följande som går hand i hand med mitt
synsätt på organisation och ledarskap.
TEAM = Together Everyone Achieves
More.
Vad har du för andra spännande
projekt som du arbetar med? Kanske
inte så spännande men för mig väldigt
givande, är att jag en dag i veckan
förbereder matlådor till människor i behov
som distribueras över hela New York
City. Det sätter perspektiv och ser till
att man håller sig grundad och tacksam
över vad man har. Sedan har jag även
initierat ett samtalsforum som heter The
Swedish Forum där jag tillsammans med
General Konsulatet i New York bjuder
in svenska bolag till att utbyta idéer
och erfarenheter, möjlighet till att starta
samarbeten. Första mötet är i mars och
det ska bli väldigt spännande att se den
utvecklingen. Hjälper även min kusin med
jämna mellanrum på helger som driver en
ideell verksamhet som fyller upp kylskåp
med näringsrik mat till personer som
resultat av pandemin inte har möjlighet
att köpa mat själv.
Hur hinner du med allt? Ibland undrar
jag det med. God framförhållning,
planering och tro om att allt löser sig, så
brukar det mesta gå.

Namn: Emon Maasho Arbete: VD för Orrefors & Kosta Boda i Nordamerika, innan dess försäljningschef B2B Orrefors & Kosta Boda Sverige. Styrelseuppdrag: Orrefors Kosta Boda AB & Orrefors Kosta Boda Nordamerika samt Craft Nordamerika


När kom du till USA? Jag flyttade över till New York i slutet av 2019, så jag lyckades resa runt några månader innan pandemin stängde ner USA och resten av världen.

Vilka New Wave Groups varumärken jobbar ni med i Nordamerika? Cutter & Buck, Ahead, Craft, Auclair, Orrefors & Kosta Boda och sedan Sagaform genom en distributör.

Hur har du blivit bemött personligen och i din arbetsroll? Inför att jag flyttade hit tänkte jag att det skulle bli lite av en kulturkrock, men måste säga att jag bara mottagits väl. Sverige och att vara svensk är väldigt uppskattat i USA. Det har varit stunder i vissa tuffa förhandlingar där min dialekt faktiskt varit till min fördel och mjukat upp förhandlingen. Den största skillnaden har varit hur vi ser på att driva och leda bolag. I Sverige så uppskattar vi oftast att ha platta organisationer som inte är speciellt hieratiska, där individen har ett stort enskilt ansvar. Så när jag först kom till bolaget och sa att man inte behövde cc:a mig på varje mail, eller att jag litar på medarbetarens kompetens och omdöme för att ta rätt beslut så blev det i början lite svårt att ta in. Nu lite mer än ett år senare ser vi vilken fantastisk effekt det bidragit med. När enskilda medarbetare känner att de har ägarskap inom sitt område och att det är högt i tak och där vi arbetar över gränserna, då uppstår magi, men framförallt blir bolaget väldigt effektivt. Bara en sån sak att fråga din kundservicemedarbetare som arbetat i över 35 år vad hon tycker vi behöver göra för att effektivisera vår verksamhet, och då inte bara inom sitt område, har varit en viktig nyckel. Det visar sig i att vi under 2020 gjorde ett av våra bästa år på över ett decennium. Vi lyckas förbättra samtliga nyckeltal och står väl rustade när Nordamerika återhämtar sig, som vi hoppas sker under 2021 i samband med vaccineringen som pågår för fullt. Detta är utan tvekan ett resultat av ett teamwork och god kommunikation.

Hur arbetar du praktiskt under Covidtiden? Vårt team har sedan mars 2020 arbetat hemifrån, alla avdelningar, såsom produkt/marknad och kundservice. Personligen är jag majoriteten av min tid på vårt showroom på Manhattan, där jag även har en liten kontorsdel.

Hur var 2020 arbetsmässigt för dig? Det var självklart först väldigt oroligt men som med allt annat i livet så i en kris så är det viktigt att försöka se det hela med ett sunt perspektiv. Jag är väldigt tacksam att min familj och kollegor klarat sig bra och tankarna är självklart med alla människors som blivit direkt påverkade. Ur ett arbetsmässigt perspektiv så var det självklart utmanade att efter 2,5 månad som VD i ett nytt land behöva göra en hel del tuffa men nödvändiga åtgärder. Tror inte det är många som fått en liknande utmaning så tidigt i ett så pass stort uppdrag. Jag kan väl säga att det har varit ett väldigt lärorikt år. Jag försökte snabbt analysera situationen och när många andra drog i handbromsen så valde vi faktiskt att göra extra inköp då dollarn stod sig väldigt starkt. Det visade sig vara ett bra drag när e-handeln tog rejäl fart några månader senare. Tack vare bl.a. det så lyckades vi under  höst/vinter bli Bloomingdales kristalleverantör med högst tillväxt och i särklass bäst leveranssäkerhet. Det kommer jag ha med mig i många år, i synnerhet för att just konkurrensen inom detaljhandel i USA är stentuff.

Kommer den nya digitala tekniken förändra ert arbetssätt? Vi har precis haft medarbetarsamtal och det var lite lustigt för när vi skulle börja arbeta hemifrån i mars så var det inte helt uppskattat från alla håll, idag när vi diskuterar det så är det ingen som vill gå tillbaka till att arbeta som vi gjort tidigare. Min tanke och vad jag presenterat för organisationen är att när vi känner oss säkra att gå tillbaka till kontoret så kommer vi göra en hybridlösning där medarbetaren själv är med och sätter en plan på hur ofta och när man arbetar från kontoret. Spotify gick nyligen ut med att dem kommer låta samtliga medarbetare arbeta på distans. Jag är övertygad om att när pandemin är över kommer se stora förändringar där ännu fler företag kommer minska sina kontor för att man i bredare grad tillåter distansarbete.

Ser du någon skillnad på profilen här & USA? I större drag rätt så små skillnader, vi arbetar genom återförsäljare. De två största skillnaderna här i USA är att vi blästrar en betydligt större andel av alla profilordrar och att generellt är alla våra beställningar större än vad jag var van vid. Vi arbetar med konsultsäljare det är nog den absolut största skillnaden.

Volvo, vad händer? Som många vet så har Orrefors & Volvo ett väldigt starkt samarbete som sträcker sig över en väldigt lång tid. Vi producerar bl.a. en växelspak i kristall till deras bilar. Ett projekt som jag var med och initierade och det resulterade i en kollektion som heter Sarek. Där en av våra designers Lena Bergström tillsammans med Volvo designavdelning skapade ett koncept tillsammans. Så när jag flyttade över till USA kändes det naturligt att bygga upp ett minst lika starkt samarbete i USA som hemma i Sverige. Under resans gång tyckte Volvo Car USA:s marknadsavdelning att jag hade en intressant profil och ville använda mig och min resa till en av deras reklamkampanjer. Denna släpptes precis och kommer börja annonseras brett i sociala medier under mars/april 2021.

Vad gör du om fem år? Fortsätter göra det jag tycker är kul.

Under din tid som försäljningschef på Orrefors & Kosta Boda Sverige så mer än fördubblades omsättningen inom affärsområdet B2B, vad har du satt för mål i USA? Tack! Vad vi lyckades med under min tid i Sverige var att få varje del av vårt team att arbeta mot samma mål. Om det var kundservice, lager, sälj, blästrare, formgivare eller återförsäljare så var målet detsamma - att göra slutkundupplevelsen så god som möjligt.Detta resulterade till att affärsområdet under mina år visade på högst tillväxt inom vårt bolag. Det är jag extra stolt över att ha varit med och bidragit till.

Vad är det som driver dig? Bra fråga, att bygga starka team, göra det som andra säger och tror är omöjligt och se resultatet av hårt, effektivt och smart arbete. Utan det teamet och en fantastisk relation med alla våra fantastiska återförsäljare som vi har i Sverige hade jag inte varit i den rollen jag är idag. För några år sedan fick jag höra följande som går hand i hand med mitt synsätt på organisation och ledarskap. TEAM = Together Everyone Achieves More.

Vad har du för andra spännande projekt som du arbetar med? Kanske inte så spännande men för mig väldigt givande, är att jag en dag i veckan förbereder matlådor till människor i behov som distribueras över hela New York City. Det sätter perspektiv och ser till att man håller sig grundad och tacksam över vad man har. Sedan har jag även initierat ett samtalsforum som heter The Swedish Forum där jag tillsammans med General Konsulatet i New York bjuder in svenska bolag till att utbyta idéer och erfarenheter, möjlighet till att starta samarbeten. Första mötet är i mars och det ska bli väldigt spännande att se den utvecklingen. Hjälper även min kusin med jämna mellanrum på helger som driver en ideell verksamhet som fyller upp kylskåp med näringsrik mat till personer som resultat av pandemin inte har möjlighet att köpa mat själv.

Hur hinner du med allt? Ibland undrar jag det med. God framförhållning, planering och tro om att allt löser sig, så brukar det mesta gå.

Namn: Emon Maasho  Arbete: VD för Orrefors & Kosta Boda i Nordamerika, innan dess försäljningschef B2B Orrefors & Kosta Boda Sverige. Styrelseuppdrag: Orrefors Kosta Boda AB & Orrefors Kosta Boda Nordamerika samt Craft Nordamerika

 


Text: Tore Lindfors Foto Orrefors/Kosta Boda