PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Praktiska produkter prioriteras

ÄVEN OM DEN DIGITALA informationskanalen ökar så ökar även intresset för tryckt media. I viss mån kan det vara en generationsfråga. Men facktidningar verkar leva ett eget liv. Vi på branschtidningen PRomotion tror fortfarande på tryckt media inte minst med tanke att tidningen ligger kvar hos mottagaren under en längre tid och läses eller bläddras i många gånger om. Samma sak med golf-, fiske-, bil-, husvagns- och jakttidningar med flera. Dagstidningar tenderar dock till att bli mer i den digitala miljön.

 

TIDNINGEN SCREEN & MARKNADEN som är en kollegatidning
i branschen lägger, efter 34 år ner till årsskiftet. Det är bara att
beklaga. De har tvingats välja mellan olika projekt. Ansvarig
utgivare Lars Knapasjö och undertecknad har genom alla år
haft en bra kontakt. Att driva en mindre facktidning är inte
helt enkelt. I princip skall en och samma person ha många
roller. Ansvarig utgivare, redaktör, journalist, redigerare,
annonsförsäljare, fotograf, kontaktperson till tryckeri, packeri,
distributionscentral, posten, datafirman och layoutare med
flera. Vi på branschtidningen PRomotion fortsätter, sedan
1996 nå ut till företag inom produktmedia, print, profilkläder
och promotionprodukter. Vi distribuerar 2 800 exemplar fysiskt
och närmare 15 000 som digital version via mail och når drygt
femtusen branschrelaterade företag fyra gånger per år.

TIDNINGEN SCREEN & MARKNADEN som är en kollegatidning i branschen lägger, efter 34 år ner till årsskiftet. Det är bara att beklaga. De har tvingats välja mellan olika projekt. Ansvarig utgivare Lars Knapasjö och undertecknad har genom alla år haft en bra kontakt. Att driva en mindre facktidning är inte helt enkelt. I princip skall en och samma person ha många roller. Ansvarig utgivare, redaktör, journalist, redigerare, annonsförsäljare, fotograf, kontaktperson till tryckeri, packeri, distributionscentral, posten, datafirman och layoutare med flera.

Vi på branschtidningen PRomotion fortsätter, sedan 1996 nå ut till företag inom produktmedia, print, profilkläder och promotionprodukter. Vi distribuerar 2 800 exemplar fysiskt och närmare 15 000 som digital version via mail och når drygt femtusen branschrelaterade företag fyra gånger per år.

MÄSSAN PSI I DÜSSELDORF i början av januari 2023 är halverad jämfört med tidigare år. Trots att de har införlivat två andra mässor Promotex och Viscom. Beräknat antal utställare är cirka 400. Ett flertal stora aktörer saknas.

VI SER FÖRÄNDRINGAR i print, profil-och promotionbranschen i Sverige. Sammanslagningar mellan både återförsäljare och grossister ökar. Många mindre företag lägger ner i takt med stigande ålder på innehavarna. Även om det ibland blåser vindar att vi inte skall ge bort sånt som anses vara "onödiga prylar" ökar intresset av att ge bort användbara och genomtänkta produkter med logga i marknadsföringsmixen.

"MADE IN EUROPE" börjar växa sig starkare. Inte minst med tanke på utvecklingen i Kina och övriga Asien. Leveranstider ökar från sex till tolv månader på många varor och vi ser ökade material- och lönekostnader med fortsatt skyhöga fraktpriser.

NU VET JAG VARFÖR det heter swish eller sccwiiiiisch. Det är en tidsuppfattning om hur snabbt sommaren försvinner. Även om jag har haft många fina och lata dagar känns det som att det gick fort jämfört med vintermånaderna. Men "look at the bright side of life". Det blir förhoppningsvis vår och sommar fler gånger.

"Respektera gamla människor. De gick ut skolan utan Google eller Wikipedia."


Tore Lindfors 0704-912465