PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

”Vi letar efter branscher där vi kan göra nytta”

Götpapper Presentreklam, som grundades 1936 av Helge Ericson, var ett av de första och största företagen i det svenska produktmedialandskapet. Snart nittio år senare är det tredje generationen Ericson som är banbrytande i branschen – under namnet MARC (Marketing Advertising Relations Creativity) och med hållbarhet i fokus.

VD för bolaget är numera Charlotte Ericson, som tillsammans med brodern Johan tog över familjeföretaget för tio år sedan. - Traditionellt har produktmedia, eller presentreklam som man sa förr, varit gratisprylar man får på mässor. Saker som åkte i soptunnan när mottagaren kom hem, eller kanske t-shirts och kepsar som man inte var särskilt rädd om. Det vill vi ändra på, säger Johan Ericson. Charlotte tillägger: - Kvalitet måste gå före kvantitet. Om valet av produkt är genomtänkt kommer den att uppskattas och att användas länge. Nästa steg är att den ska ha minimal påverkan på miljön. Vi söker efter hållbara material och leverantörer med klimatsmart produktion MARC jobbar helst med helhetskoncept och arbetssättet påminner till stor del om hur en renodlad reklambyrå närmar sig uppdragen. Bland de största kunderna finns Göteborgs Hamn, Liseberg och Nimbus Boats. Syskonen delar samma vision om vad som är bra produktmedia - spännande produkter som sticker ut. Målet är att bli en kreativ motor för kunder som vill profilera sig med specialdesignade produkter och möjligheten att köra unika produktioner. - Kunden får ett väldesignat och skräddarsytt prospekt med produktförslag, prisuppgifter och en motivering bakom varför just dessa produkter har valts ut. Alltid med användbarhet, kvalitet och design som ledord, säger Johan. - Vi letar efter branscher där vi kan göra nytta. Kunder som ger oss svängrum och får helhetslösningar som bidrar till att bygga upp deras varumärken. Vi kan dessutom jobba snabbare än andra eftersom vi har alla komponenter som Art Director och inköpare bland annat på plats redan, tillägger Charlotte. Som kvinnlig ledare i branschen är hon stolt över hur syskonen har förvaltat farfar Helges och pappa Björns livsverk, som har växt till 12 medarbetare. - Jag har aldrig haft några planer på att vi ska bli störst i branschen, men vi ska vara unika. Vi vill fortsätta vara den bästa profilbyrån, med användbarhet, kvalitét och design som ledord. Arbetssättet ska vara familjärt och vi ska hålla samma ton mot leverantörer som vi gör mot kunder, alla ska trivas helt enkelt, avslutar Charlotte.