PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Idé House of Brands gör det ALLA talar om men INGEN gör

Den 31 januari till 4 februari var jag i Beitostölen i Norge. En 4-timmars bilresa nordnordväst om Oslo strax söder om Jotumheimen, Norges högsta berg.

Här hade Idé House of Brands sin årliga kick-off om det var för 28:e året eller 28:e gången var lite oklart, beroende på de uppehåll man tvingades att göra under pandemiåren. När vi kom fram till hotellet, möttes vi av en gigantisk portal med Idé-loggan och banderoller med "Welcome to Idé", som hotellets fasad ut mot entrén var klädd med. I hotellobbyn möttes man av roll-ups från Idé men också från leverantörer till Idé. På borden i restaurangen var det Idé-logga på servetterna, bordsflagga till och med i den lilla koppen med tandpetare fanns en tandpetare med en liten Idé-logga på. Personalen på Idé, som numera uppgår till 215 personer, var också "brandade". Det stod Idé Stavanger eller Idé Trondheim eller Idé Island etc på deras kläder. Detta är precis så branschen vill att våra slutkunder skall göra, leva sitt varumärke fullt ut med profilprodukter. Det är det som är styrkan i profilprodukten. Återförsäljarna är väldigt duktiga på att berätta om detta för slutkund och sälja in koncept, tankar och idéer men urusla på att leva som de lär.

VAD SÄNDER DET FÖR SIGNALER? Bara titta på våra egna mässor och event. Ytterst få utställare är profilerade och ännu färre besökare är det. Vilken bransch jobbar vi i? Den formella delen av kick-offen bestod i ca 30 stationer som bemannades av respektive leverantörer och personalen delades in i 20 grupper som gick från station till station i 30-minuters pass. Disciplinen var imponerande, det blev aldrig mer en max en minuts försening, på någon grupp när de förflyttade sig mellan stationerna som inte alla låg i samma lokal inte ens på samma våning. Övrig tid fylldes med fritidsaktiviteter, en del av dessa var tänkta att vara på fjället men det rådde snöstorm (även i Sverige fick vi höra) så utomhusaktiviteterna fick flyttas in.

På lördagkvällens middag passade personalen på att överraska Lasse Lauritzen med att överraska honom med att fira hans 70-årsdag, som egentligen infaller den 20:e februari. Många vackra tal, inte ett öga var torrt, presenter och uppträdanden. Undertecknad passade på att dela ut ett nytt pris, då Promotion- Biet tycks sova en Törnrosasömn, hoppas Biet vaknar snart. Till Nordens bästa Profilåterförsäljare 2023. Omsätter man 760 miljoner norska kronor omsatt till 790 svenska miljoner kronor år 2023, på en marknad med ca 25 miljoner innevånare, då är man bäst! Vi vet att det finns stora återförsäljare, åtminstone en som är större än så, men på en marknad med mer än 120 miljoner invånare och jag vet att en del av dennes omsättning inte är profilprodukter, så kanske det borde stått Europas bästa profilåterförsäljare 2023. Lasse var nöjd med att vara Nordens bästa Profilåterförsäljare. Grattis Idé House of Brands och grattis Lasse Lauritzen.