PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Familjeföretaget Portia fyller 100 år

I år, 2024, firar företaget Portia att de har funnits i hundra år. De har idag samma vision som när företaget startade: att erbjuda accessoarer till män som vill klä sig elegant och med stil.

Det började med hängslen och ärmhållare, men nästan med en gång breddades sortimentet med slipsar. Sedan dess har nya produkter lagts till allt eftersom åren gått.

Portia tillverkade och designade slipsar, scarfs (herr och dam) till fotbollsklubbar och skolor redan under 1950- 60-talet. Den nischen utvecklade Portia, som en av de absolut första genom försäljning till profil- och uniformsföretag att profilera företag. Dessa profilerande produkter är fortfarande en viktig del av försäljningen.

Grundaren till Portia, Konrad Åkesson, kom från Spjutstorp strax utanför Tomelilla på Österlen. Han föddes 1897 under en period med kraftig urbanisering i Sverige. Många flyttade till städerna för arbete i de framväxande industrierna. Konrad var en entreprenör och hade en osviklig känsla för tyger och tygkvalitet. Många inköpsresor gick till den tyska staden Krefeld som kallades för siden- och sammetsstaden och sågs då som centrum för Europas slipstillverkning.

Bertil Åkesson, grundarens son, började redan jobba i Portia innan andra världskriget. Han arbetade länge i företaget innan det blev dags att ta över ledningen för verksamheten i början på sjuttiotalet. Bertil var inte så förtjust i att vara chef. Han införde direkt du-reform när han blev ansvarig och trivdes aldrig riktigt bakom direktörsskrivbordet. Bertil var lite djärvare i ekonomiskt hänseende än hans far hade varit och investerade i nya maskiner bland annat för att få företaget mer effektivt och uppdaterat. Dessutom köpte han direkt en ny fastighet, den nuvarande på Palmgatan i Malmö, när han tog över ledningen av företaget. De gamla lokalerna hade blivit för små och opraktiska.

Portias kunder har framförallt funnits i Sverige. Klädaffärer från norr till söder. Under åren har det tillkommit kunder från Norge, Danmark och Finland. Med Internets hjälp har det även börjat droppa in ordrar från andra delar av världen. De senaste decennierna har företag, organisationer och offentliga aktörer blivit en viktig och växande kundgrupp som efterfrågar profil- och promotionprodukter där försäljningen sker via återförsäljare. Hur varorna förpackas är ingen oviktig sak. Därför arbetar företaget hela tiden med att ta fram lämpliga och eleganta förpackningar som matchar och speglar innehållet. Inte sällan ska kunden ge den inköpta varan i present och då blir förpackningen extra betydelsefull.

Behovet av kläder och accessoarer med stil lär inte minska. Modevågor kommer och går och sättet att klä sig förändras över tiden, men män kommer även i fortsättningen att välja accessoarer som lyfter klädvalet till ett uttryck som ger självförtroende och skapar intryck. Portia har varit ett familjeföretag i 100 år med familjen Åkesson/Pernsvi som ägare och nu är det dags för den fjärde generationen att ta över. Hur ser morgondagens herrmode ut? Hur kommer det att säljas? Hur hittar man kunderna? Det finns många frågor och utmaningar samtidigt stora möjligheter att fortsätta att erbjuda män accessoarer med stil. Portia omsätter med sina sju medarbetare cirka 20 miljoner årligen.


Text: Tore Lindfors Bild: Tore Lindfors och Portia