PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Vem för vår talan?

PWA HAR GJORT EN MARKNADSUNDERSÖKNING i profil- och promotionbranschen om huruvida det skall finnas en stor mässa en eller två gånger per år. Eller om det skall vara roadshower och/eller uppackning i Stockholm på Barnhusgatan samt uppackning på närliggande hotell. Allt eller inget är väl snart frågan eller kanske bara digitalt? Många anser att förvirringen är total. Lägg där till att branschföreningen SBPR läggs ned. PWA har sagt sig vilja driva branschfrågor förutom mässan, men än så länge har vi inte sett något. Förhoppningsvis kommer detta att ske under nästa år.

DE FLESTA EUROPEISKA LÄNDERNA har väl fungerande branschföreningar som har kommunikation med politiker och skattelagstiftare. I Sverige har näringslivsföreträdare ondgjort sig över att kommunerna köper in profil- och promotionartiklar för pengar som kunde gå till annat. Det är då lätt att det spiller över och drevet går mot vår bransch, som onödiga utgifter och inte som ett marknadsföringsinstrument. Det är nu en stark branschförening hade behövts för att argumentera för produktmedia som en marknadsföringskanal.

FRAKTKOSTNADERNA ÄR FORTSATT MYCKET HÖGA från fjärran öster. Ledtiderna är längre och många importörer fruktar för sena leveranser inför hösten och julen. Det flaggas även för långa väntetider i hamnarna. Både när det gäller att hämta och lämna gods.

HUR MÅNGA ÄR VI I PROFIL- OCH PROMOTIONBRANSCHEN undrar många. Vi tror cirka 1 500 renodlade "profilare". Lägger vi till print, kontorsvaruhus, sport-klädes- byggvarukedjor med flera som numera börjar erbjuda profilkläder, finns det sannolikt närmare 3 000 aktörer på fältet. Den berömda 80/20 regeln gäller nog om vi bortser från rena yrkeskläder. 20 procent av aktörerna står för 80 procent av omsättningen. Nyligen flaggade även H&M att de gjort en kollektion kläder till profil- och promotionbranschen. Konkurrensen hårdnar.

BRANSCHTIDNINGEN PROMOTION HAR BRANSCHKOLL utan kostnad för dig som mottagare. Vi fortsätter att, sedan 1996 nå ut till företag inom produktmedia, print, profilkläder och promotionprodukter. Vi distribuerar 2 600 exemplar fysiskt och närmare 14 000 som digital version via mail och når drygt 5 000 branschrelaterade företag fyra gånger per år. Branschtidningen PRomotion har sedan 1996 byggt upp relationer med branschen.

SLUTET AV SOMMAREN BLEV FANTASTISK med många goa dagar. Grillen är inplockad och höstkläderna har kommit fram. Några projekt blev klara men jag har sparat några till nästa år. Typ byta plank och laga några läckande hål.


Tore Lindfors 0704-912465